Öncelikle bilmemiz gereken gidonumuzun sol kolunda ön vites sağ kolunda arka vites kolları bulunmaktadır. (İlk başladığımda ben de karıştırıyordum arkadaşlar zamanla alışıyorsunuz)
Sol vites kolunun kontrol ettiği ön vitesimiz pedalımızın bağlı olduğu dişli yaprakları arasında zincirmizin konumunu değiştirmemizi sağlar. Genellikle üç tane dişli yaprağı bulunan aynakol dediğimiz parçada yokuş yukarı çıkarken zincirmizi en küçük dişliye alırız. hızımız azalır ancak pedal çevirmemiz kolaylaşacaktır. Böylece yokuşlarda bisikletimizi inip elimiz ile taşımak zorunda kalmayız.
Aynakol dişlilerinden ortada bulunan yani ön 2. vitesimiz genellikle düz yolda yaptıgımız, orta zorlukta sürüşler ve kendimizi aşırı derece yormak istemediğimiz sürüşlerde kullandığımız dişlidir.
Aynakolumuzun en büyük çaplı üçüncü dişlisi de artık bisikletimizin limitlerini zorladığımız inişlerde hızımızı artırmak için veya düz yolda aşırı hız, performans yapmak için kullandığımız dişlidir.
Arka vitesimize gelecek olursak; ön dişlilerin aksine arka dişlilerde dişli sayımız azaldıkça yani ruble dediğimiz parçada en küçük dişliye doğru zincirmizi geçirdikçe vitesimizi büyütmüş oluruz.
Alttaki resimde gördüğümüz arka dişlilerimizden(ruble) örnek verecek olursak en alttaki en büyük olan dişli en küçük vitestir, Genellikle tırmanışlarda rampalarda yokuşlarda kulllanılır . En yukarıda gördüğümüz kısım (Sram yazısının bulunduğu dişli) ise en yüksek vitesimizdir.
Vites konusunda bu bilgileri edindikten sonra ön ve arka dişlilerden hangilerini birlikte kullanmalıyız ona gelelim;
Bisiklet kullananların her zaman düştüğü hatalardan birisi çapraz yani yanlış vites kullanımıdır. bu konuda dikkat etmediğimiz taktirde bisikletimizin hareketli parçaları yani dişlilerimiz, rublemiz ve zincirİmiz çok çabuk deforme olacak ve bize beklediğimizden daha çabuk masraf çıkaracaklardır, ayrıca çıktığımız uzun turlarda çapraz vites kullanımı sonucunda aşırı derece gerilen zincirimiz kopabilir, daha da önemlisi vites aktarıcısını bisikletimizin iskeleti olan kadromuza bağlayan kadro kulağı dediğimiz parçanın kopması gibi illet bir sorun ile karşılaşabiliriz. bu durumda turumuzun ortasında dağ başında veya ıssız bir yolda tek başımıza kalabiliriz. Bu gibi sebeplerle çapraz vites kullanımından, elimizden geldiğince kaçınmalıyız.
Peki nasıl kullanalım vitesimizi.
-aynakolumuz yani ön dişlimiz en küçük yani 1. yapragındayken arka viteslerimizden 1-2-3 vitesleri kullanmalıyız.
-aynakolumuz ortadaki yaprağındayken 4-5 (7 vitesli sistemler için ) , 4.-5.-6. (8li ve 9lu sistemler için) şeklinde kullanmalıyız.
-aynakolumuz en üst yaprağındayken yani hız vitesindeyken arka dişlilerimizden 7.-8.-9.vitesleri kullanmalıyız.
Doğru vites kullanımı hakkında sizleri doğru bilgiler aktarmaya çalıştım. Bol pedallar diliyorum.
Ağzınıza ve kaleminize sağlık teşekkürler
YanıtlaSilŞuana kadar okuduğum en anlaşılır yazıydı. Çok teşekkür ederim. Sonunda vitesleri nasıl kullanmam gerektiğini anlıyorum...
YanıtlaSilOkuduğum en iyi yazi sağolun
YanıtlaSilDemek vites bu işe yarıyor
YanıtlaSilBende 6 vites bir bisiklet var ben aynak kolun değiştirmek istiyorum ama benimki 44 dış, sorum 38 dış taksak nolur dış sayısın önemi nedir cevaplardan tşk iyi geceler
YanıtlaSilTeşekkürler anlaşılır bir yazı.
YanıtlaSil